Nominacja „TOP INNOWACJA" w kategorii MENTOR
dla Powiatowego Urzędu Pracy w Tychach
dla Powiatowego Urzędu Pracy w Tychach
Innowacja Społeczna „WORK for JOB - przez praktykę do pracy - program zdobywania doświadczenia zawodowego dla studentów socjologii" realizowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Tychach i testowana w ramach grantu udzielonego przez Inkubator Innowacji „CZAS nas STAŻ – granty dla innowatorów społecznych oferujących nowe rozwiązania praktycznej nauki zawodu w przejściu z edukacji do pracy" została nominowana przez Kapitułę Innowacji, jako jedno z czterech TOP rozwiązań rekomendowanych spośród 32 innowacji testowanych w projekcie do upowszechniania i wdrożenia na terenie Polski.
Powiatowy Urząd Pracy w Tychach w partnerstwie z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w okresie od stycznia do czerwca 2018 roku realizował projekt „Czas na staż – granty dla innowatorów społecznych oferujących nowe rozwiązania praktycznej nauki zawodu w przejściu z edukacji do pracy" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Projekt jest przykładem efektywnego partnerstwa nawiązanego w ramach Rady Programowo-Biznesowej działającej przy Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego, której członkiem jest Powiatowy Urząd Pracy w Tychach. Celem Rady jest m.in. zbliżanie efektów kształcenia do potrzeb rynku pracy.
Projekt ten – mający charakter działań testujących - jako jeden z nielicznych w ramach ogłoszonego konkursu ogólnopolskiego uzyskał dofinansowanie. Z ponad 100 wniosków skali kraju pozytywną kwalifikację uzyskały jedynie 32 projekty. W projekcie uczestniczyło dziewięciu studentów socjologii z Uniwersytetu Śląskiego – sześciu z drugiego roku pierwszego stopnia i trzech studentów pierwszego roku drugiego stopnia. Projekt – co należy podkreślić - umożliwił studentom zdobycie cennego, praktycznego doświadczenia w samodzielnej realizacji badań empirycznych.
Studenci w ramach projektu wzięli udział także w dwóch dwudniowych szkoleniach. Jedno ze szkoleń dotyczyło problematyki budowy zespołów zadaniowych, komunikacji i współpracy wewnątrzgrupowej, rozwiązywania konfliktów. W drugim szkoleniu poruszano zagadnienia związane ze współczesnymi tendencjami w badaniach społecznych i marketingowych oraz wykorzystywaniu mediów społecznościowych w realizacji badań empirycznych.
Studenci wykonywali projekty badawcze w trzech trzyosobowych zespołach. Realizowany projekt w Instytucie Socjologii koordynował dr hab. Rafał Muster.
Poniżej prezentujemy publikacje samodzielnie przeprowadzonych i opracowanych przez studentów wyników badań w trzech obszarach badawczych stanowiące efekt finalny realizacji programu zdobywania doświadczenia zawodowego dla studentów socjologii „WORK for JOB - przez praktykę do pracy" w ramach projektu CZAS NA STAŻ – granty dla innowatorów społecznych oferujących nowe rozwiązania praktycznej nauki zawodu w przejściu z edukacji do pracy.
- sytuacja i opinie osób uczestniczących w stażach organizowanych przez urząd pracy
- sytuacja cudzoziemców na lokalnym rynku pracy
- efektywność udzielanych dotacji osobom bezrobotnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez urząd pracy
Podręczniki wdrożeniowe dla użytkowników innowacji społecznych wspierających proces przejścia z edukacji do pracy:
- Podręcznik wdrożeniowy dla użytkowników innowacji społecznych wpierających proces przejścia z edukacji do pracy zgłoszonych i testowanych przez instytucje publiczne, organizacje pozarządowe i przedsiębiorstwa - kategoria MENTOR
- Podręcznik wdrożeniowy dla użytkowników innowacji społecznych wpierających proces przejścia z edukacji do pracy zgłoszonych i testowanych przez uczelnie - kategoria STUDENT
- Podręcznik wdrożeniowy dla użytkowników innowacji społecznych wpierających proces przejścia z edukacji do pracy zgłoszonych i testowanych przez szkoły – kategoria UCZEŃ
- Podręcznik wdrożeniowy dla użytkowników innowacji społecznych wpierających proces przejścia z edukacji do pracy zgłoszonych i testowanych przez rzemiosło - kategoria MISTRZ
Projekt CZAS NA STAŻ – granty dla innowatorów społecznych oferujących nowe rozwiązania praktycznej nauki zawodu w przejściu z edukacji do pracy realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego